פרשת  תולדות

בס"ד

דבר תורה –פרשת  תולדות

משפחת ממ"ד הרובע, הורים ומורים יקרים ,וילדים חביבים

בפרשתנו מסופר על רבקה אמנו שלא מצליחה ללדת

יצחק אבינו מתפלל לה' על רבקה אשתו חרף היותה עקרה,שאינה יכולה ללדת בדרך הטבע ,בזכות תפילתו של יצחק ,נכנסת רבקה להריון ויולדת.

"ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא,ויעתר לו ה' ותהר רבקה אשתו"

מדוע מדגיש הכתוב שנענתה דוקא תפילתו של יצחק?

הרי שלרבקה יש זכות גדולה ,שהייתה צדיקה שגדלה בין רשעים "כשושנה בין החוחים".ועל אף הסביבה בה גדלה היתה צדיקה וגומלת חסד.נראה שזכות זו עדיפה על זכותו של יצחק,שגדל ב"חממה" של אברהם ויצחק.

אולי ניתן להגיד לפי הכתוב שיצחק התפלל לנוכח אשתו ,שיצחק לא כיוון בתפילתו על עצמו ,אלא על מצוקתה של אשתו שהיתה עקרה ,

מכאן אנו לומדים  שהמתפלל בעבור חברו תפילתו פועלת ומשפיעה יותר, כאמור רבקה היתה עקרה ולא יכלה ללדת באופן טבעי, לתפילתו של יעקב עבורה היה יותר כוח מאשר שהיא התפללה על עצמה

 הבארות שחפר יצחק

ומדגיש הכתוב שיצחק חפר את אותם הבארות שחפר אביו אברהם וסתמו אתם פלישתים ,וכן לא שינה את שמותיהם "ויקרא להם כשמות אשר קרא להן אביו".

נשאלת השאלה  מדוע לא חפר בארות חדשים ,מדוע לא נתן להם שמות חדשים , היכן הדרך העצמאית של יצחק ? למה יצחק לא מחדש ומתחדש ?

 נראה כי בשונה מאביו אברהם שהיה פורץ דרך כולו פעילות  ליצחק יש דרך אחרת,

 מה דרכו של יצחק בעבודת ה'?

יצחק נאזר  במידת הגבורה , בעוז של אמונה תמימה ,זה הכח שהנחה אותו בגבורה עילאית לעשות רצון ה' ולהסכים להעקד על המזבח,זו האמונה הגדולה באביו אברהם שהעלהו לעולה,

יצחק מבין שעיקר תפקידו להמשיך את הדרך – דרך האמונה דרך הטוב והישר ,הצדק והמשפט שקבל משרה ואברהם אביו.

יעקב אבינו ,שלומד תורה ,שנוהג בדרך הטוב והישר של יצחק ורבקה,הוא זוכה בבכורה ובברכות הבכורה מיצחק,

 עשו חשב לקבל את ברכת הבכורה מבלי שהיה מוכן להמשיך את דרך האבות,אך רבקה בחכמתה ולפי נבואה שקבלה ,ציוותה על יעקב לקבל הברכות ולהתברך.

גם אנו נמשיך בדרכי האבות והאמהות והקב"ה יברך אותנו ויצליח את דרכנו.

שבת שלום.