פרשת נח

בס"ד                                                                                               ב בחשוון התשפ"א

פרשת נח

משפחת ממ"ד הרובע ,הורים ומורים ,ותלמידים חביבים.

פרשתנו ,פרשת נח פותחת בצדיקותו של  נח

"אלה תולדות נח , נח איש צדיק תמים היה בדורותיו…"

אומר רש"י "יש מרבותינו דורשים אותו לשבח : אילו היה בדור של צדיקים היה צדיק יותר, ויש שדורשים אותו לגנאי :לפי דורו היה צדיק ואילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום.

 דעת רבותינו הדורשים את נח לשבח מובן ,כך דרכנו(עין טובה ) לראות את הטוב והשבח ,ומתאים לכתוב המעיד על נוח שהיה צדיק תמים,

אבל מה ראו חכמים לדרוש לגנאי את נח יחסית לאברהם או למשה?

נראה שחז"ל רצו להראות לנו שצדקותו של נח היתה לעשות את דברי ה', אך צדקותו כלפי בני האדם ,כלפי הבריות לא היתה שלימה.

ה' אומר לנח "ואני הנני מביא את המבול מים על הארץ לשחת כל בשר אשר בו רוח חיים מתחת השמים ,כל אשר בארץ יגוע " -ותגובתו של נח "ויעש נח ככל אשר ציוה אותו אלוהים כן עשה"

מדוע  נח לא מבקש רחמים על  דורו ,מדוע נח לא מנסה לבטל הגזירה ? איפה תפילתו?

לעומת זאת , ראו מה היתה תגובתו של אברהם לתכניתו של ה' להחריב את סדום ועמורה?

"ויגש אברהם ויאמר "האף תספה צדיק עם רשע"? "השופט כל הארץ לא יעשה משפט"? "אולי ימצאון שם עשרה (צדיקים) "?

כן ראינו את תגובתו של משה רבנו לבקשת ה' לכלות את עם ישראל לאחר שעשו את העגל

ותגובת משה "ויחל משה את פני ה' אלוהיו ויאמר למה ה'.." ובהמשך "..שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך". ובמקום אחר "מחני נא מספרך…"

חז"ל רוצים ללמדנו

שישראל רחמנים הם,שרגש הרחמים והאהבה לבריות היא מידתם הבסיסית,המביאה אותם לעשיית חסד .צדיק אמיתי מלמדים אותנו חז"ל הוא צדיק עם ה' אבל גם עם בני-אדם.

הרבי מקוצק מדמה את נח ל"צדיק בפרווה" , הדואג לחום של עצמו אך לא דואג מספיק לסביבה ,לעומתו "הצדיק המחמם בתנור "ודואג לכל הסביבה, כמו שאברהם מתפלל על סדום ועמורה..

אברהם אבינו היה חסיד. חסיד הוא מי שנכון בכל רגע לעשות גם מעבר למה שה' ציוה אותו בפרוש,מתוך שהוא אוהב את ה' הוא אוהב את כל הבריות.

בני אברהם אנחנו,"אברהם אבינו",ממנו נלמד לרחם,לעשות חסד ולהתפלל על טובתם של הבריות, נתפלל כולנו שה' יסיר את המגיפה ושיהיו גשמי ברכה ,

שבת שלום.