פרשת יתרו

בס"ד

פרשת יתרו – קבלת התורה ברצון ובכפיה

משפחת ממ"ד הרובע ,הורים ומורים יקרים ותלמידים חביבים.

כתוב בפרשה "ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר…ויוצא משה את העם לקראת  האלוהים מן המחנה ויתייצבו בתחתית ההר".

אומרים חז"ל במדרש :"…מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית,ואמר להם אם אתם מקבלים את התורה מוטב,ואם לאו-שם תהא קבורתכם".

באמת לא מובן מדרש חז"ל , הרי הקב"ה רצה שעם ישראל יקיימו את התורה מתוך רצון,בנפש חפצה ,מתוך בחירה,כי בכפיה יש פגם יש חיסרון,וכי לא טוב יותר שיקבלו התורה מרצון ? למה בכפיה ?

עוד לא מובן , והרי לא היה צורך בכפיה ,שכן הרי כתוב בתורה "ויענו כל העם יחדיו ויאמרו…כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע"

מסביר הרב צבי-יהודה הכהן קוק זצ"ל

שאכן הדור שיצא ממצרים שראה את כל הניסים הגדולים ואת תשועתו ואהבתו של ה' לעם ישראל אמר "נעשה ונשמע "וקבל ברצון את התורה .

אבל מה היה קורה ,אם בדור אחר שבו היו צרות לעם-ישראל,צרות שעבוד וגלות,רדיפות וגזירות … יש סכנה שדור כזה יגיד,הדור של יוצאי מצרים ,שעמדו במעמד הר סיני,שראו את הניסים הגדולים על הים, אלו שזכו להשראת שכינה,קבלו התורה מרצון ,אבל אנו לא רוצים ,אנו מוותרים על התורה,אנו איננו יכולים ואינו חפצים בה .

ואז אנו עשויים לחשוב שכל עניין קבלת התורה  תלוי ברצון המקרי של עם ישראל,ברצונם קבלוה וברצונם יכולים לדחותה –ודבר זה הוא לא טוב ובלתי אפשרי.כי כל מהותם של ישראל תלוי בתורה,וכל קיומו של העולם תלוי בתורה,ואי אפשר להשאירו בידי רצונו המקרי של עם-ישראל בדור מסוים.

לכן ,אנו מבינים מדוע צריך שיהיה צד של כפיה בקבלת התורה ,שאינו מותנה ברצונם המקרי של עם ישראל בדור זה או אחר.

 המילה כפיה צריכה ביאור

כפיה אינה בהכרח דבר רע ובלתי נעים ,לדוג' האדם – חי ונושם ומעכל את מזונו.

פעולת הנשימה ,פעולות עיכול המזון , אינם ברצוננו ,אינם תלויים בנו ,זו החוקיות הפנימית שהקב"ה טבע בגוף שלנו. -כך גם התורה לעם ישראל, זו כמו הנשימה  לאדם , או כמו המים לדג.

החיבור והשייכות של עם ישראל לתורה לא תלויה ברצון או בחירה של עם ישראל,אלא בחוקיות  שהקב"ה טבע בנשמות ישראל ,הברית הזו  יצרה אותנו כעם ,שהתורה טבעית לו והיא מקור חיותו.

ומתוך כך אמרו עם ישראל "נעשה ונשמע" כי הרגישו באותו מעמד שייכות לתורה שהיא טבעם 

שנזכה לקבל את התורה בשמחה ,ולזכור שיש בה צד של חיוב וברית "הכפויה" עלינו,דבר זה מבוטא במילה מצווה ,שהקב"ה מצווה אותנו. ואנו שמחים במצווה כי יודעים שהיא מאת ה' לטוב לנו.

שבת שלום

שבת שלום.