פרשת ויגש

בס"ד

דבר תורה

פרשת ויגש  –  "אני יוסף אחיכם"

משפחת ממ"ד הרובע ,מורים והורים יקרים ותלמידים חביבים

פרשתנו מתחילה בפגישה הדרמטית בין יוסף ליהודה

האחים ובראשם יהודה הבינו שכל ההתנכלויות אליהם ,באו כעונש משמיים על אשר מכרו את יוסף לעבד, וציערו את אביהם יעקב שנים רבות , ולפי הבנה זו לא יתכן  שדוקא בנימין שלא היה במכירה יענש,והאחים יפטרו מעונש- כפי שקבע יוסף.

יהודה בגבורה טוען לחוסר הצדק מאת יוסף,ובגילוי של מסירות נפש מגלה ערבות מוחלטת לאחיו בנימין ואומר ליוסף "…ועתה ישב נא עבדך תחת הנער עבד לאדוני והנער יעלה אל אביו"

ובנוסף מגלה יהודה רגישות ואחריות לאביו יעקב "כי איך אעלה אל אבי והנער איננו איתי , פן אראה ברע אשר ימצא את אבי."

יוסף לנוכח גילוי הגבורה והערבות של יהודה,אינו יכול יותר להסתיר את האמת ומתוודע לאחיו "…אני יוסף ,העוד אבי חי" …"אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה".

יוסף דואג שלא לבייש את אחיו ומוציא את המצרים מהחדר , ברגישות של אח ובלשון פיוס מעודד אותם  באומרו "ועתה אל תעצבו ואל יחר לכם כי מכרתם אותי הנה,כי למחיה שלחני אלוהים לפניכם"  "מהרו ועלו אל אבי …".

הדרמה מסתיימת בפיוס בין האחים "וינשק לכל אחיו ויבך עליהם ואחרי כן דברו אחיו אותו".

אנו רואים שיהודה זכה למלכות בזכות הערבות שגילה לאחיו והגבורה בתביעתו לצדק ולאמת ,

יוסף זכה לברכה ולמלכות במצרים בזכות צדיקותו שגמל טובה לאחיו וסלח להם בלב שלם ,מתוך הבנה אמונית שעצת ה' היא שפועלת ומכוונת את המציאות ,והכל מאת ה' לטובה.

מעבר לדרמה המשפחתית ,והתגלות כוחות ההנהגה של יוסף ויהודה.

מלמדים אותנו רבותינו שמיהודה ומיוסף,יוצאים שני משיחים,מיהודה -משיח בן-דוד לו אנו מצפים , ומיוסף –משיח בן-יוסף , שמבטא את התקופה בא אנו נמצאים במאבק על עצמאותנו המדינית והכלכלית בארץ ישראל וקיבוץ גלויות.

ובזמן המלך המשיח לבית-דוד,תחזור מלכות לישראל ,ובונה המשיח את המקדש ומקבץ נידחי ישראל ומשיב עם ישראל  והעולם כולו לעבוד את ה' ביחד.(לשון הרמב"ם -הלכות מלכים)

שנזכה ,במהרה בימינו ,אמן,

חודש טוב ושבת שלום

דורון צפניה.