פרשת ויחי

בס"ד

דבר תורה – פרשת ויחי –ישימך אלהים כאפרים ומנשה

פרשת ויחי היא הפרשה האחרונה בחומש בראשית

פרשה זו מתחילתה ועד סופה בסימן ברכה,

יעקב מספר לבנו יוסף על ברכת ה' אליו "אל שדי נראה אלי בלוז,בארץ כנען וברך אותי "ויאמר אלי הנני מפרך והרביתך ונתתיך לקהל עמים ונתתי את הארץ הזאת לזרעך אחריך אחוזת עולם"

בהמשך מברך יעקב את יוסף ואת אפרים ומנשה בניו , ואומר ליוסף שבברכה זו יברך כל אדם מישראל את בניו: "המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את הנערים ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק ויעקב וידגו לרוב בקרב הארץ"

"ויברכם ביום ההוא לאמור בך יברך ישראל לאמור- ישימך אלוהים כאפרים וכמנשה"

התורה מתארת איך יעקב אבינו הניח את ידו הימנית על ראש אפרים הצעיר ואת ידו השמאלית על מנשה הבכור, ואף סיכל את ידיו לשם כך בניגוד להערתו של יוסף שחשב שאת הבן הבכור צריך לברך ביד הימין.

מכך אנו למדים :

 א – שיעקב אבינו ויוסף בנו מייחסים חשיבות רבה לברכה לבנים ואף לדרך בה מתבצעת.

ב- יעקב אבינו ראה ברוח קדשו שאפרים יהיה גדול מאחיו מנשה.

ג – בעם ישראל לא תמיד הבן הבכור זוכה להנהגה וגדולה, לדוג' יהודה זוכה להנהגה ולא ראובן הבכור.

ד-  ממנשה למדנו מידה חשובה ,ענווה ושמחה בחלקו,בברכה שקיבל, ולא קינא באחיו אפרים , וכך ראוי שיתברכו כל הבנים במידה זו של שמחה בחלקם ולא יקנאו אחד בשני.

בסיום הפרשה מברך יעקב את כל שנים עשרבניו ,שבטי ישראל

ושבו בנים לגבולם

אתמול הגיע לארץ ,אחינו יהונתן פולארד,שמסר את נפשו,וסיכן את עצמו למען הצלת עם ישראל,ותרם לבטחונה של ישראל,בשל כך נעצר ונכלא ע"י האמריקאים  ל-30 שנה בכלא,ועוד 5 שנים באיסור עליה לארץ.

רבנים ומנהיגים רבים ביניהם הרב מרדכי אליהו זצ"ל התפללו בעדו ,אתמול כשהגיע לארץ ברכנו כולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה, וברוך מתיר אסורים,ברוך שובו הביתה.

ושבו בנים לגבולם -שבת שלום