פרשת שמיני - ספירת העומר

בס"ד                                                                                                  כג ניסן תש"פ

פרשת שמיני – ספירת העומר

משפחת ממ"ד הרובע ,הורים ומורים יקרים ותלמידים חביבים ,שלום לכולם.

חג הפסח והמימונה כבר אחרינו ,התחלנו בספירת העומר , לפנינו ימי התשועה – יום השואה , יום הזיכרון לחללי צה"ל ,יום העצמאות ,ודרך ל"ג בעומר נגיע בשמחה לחג השבועות חג מתן תורה.

אמנם אנו במעין חופש , כי לבית-ספר לא הולכים , השאלה הגדולה ,איך נעבור את התקופה בצורה נעימה ומשמעותית ? מה המפתח האמיתי לכך שימים אלו יהיו עבורנו ימי התעלות ,ימים טובים ומשמעותיים ?

התשובה – אנו חייבים שיהיה לנו סדר יום ,כן גם בימים אלו של "סגר" חייבים "סדר" , למדנו מימי הפסח שלניצול הזמן יש משמעות מכרעת, שהיום שלנו לא יהיה "חמץ",שלא נחמיץ את הזמן.

במסכת אבות נאמר  "…על שלושה דברים העולם עומד על התורה ,על העבודה ועל גמילות חסדים" –וכך גם סדר היום שלנו.

על העבודה – זו התפילה – מתחילים את היום בתפילה ,הולכים לישון מוקדם כדי שנקום בזמן , שלא יעבור זמן תפילה , בימים אלו מאוד חשובה תפילתם של ילדים ,תפילה בכוונה ,על המשפחה על עם ישראל,על החולים ,זה נותן כח ומשמעות לכל היום ,זה מחבר אל ה'.

על התורה – דואגים שבכל יום יהיה לימוד תורה , חשוב לקבוע עיתים לתורה ,זמן קבוע המיוחד ללימוד -תורה ,לבד ,עם אחד מאחים או האחיות "חברותא", עם ההורים ,בטלפון או ב"זום " עם חבר ,אפשר לפתוח "רצים למשנה" במחשב , הזדמנות גדולה ללימוד "תורה לשמה" -ללא ציונים ומבחנים.

על גמילות חסדים – חסד , להשתדל לעזור בכל דרך בבית , לשאול איך אני יכול לעזור ,אולי עם האחים והאחיות, אולי בסידור הבית ,אולי בבישולים , זה פשוט יתן לכם הרגשה טובה שאתם עוזרים ולוקחים אחריות ,חשוב שתהיה גם קופת צדקה , קהילת ממ"ד הרובע מחבקת משפחה ,במיוחד בימים אלו שכידוע "צדקה תציל ממוות".

פרשת השבוע -פרשת שמיני

"ויהי ביום השמיני" – שמחה גדולה היתה בעולם אותו יום , עם ישראל נצטוו לבנות משכן שבו שכינה תשרה תמיד,ושם יוועד ה' עם משה ויצווהו את החוקים ואת המשפטים.

יום זה כדעת רבותינו,ראש חודש ניסן היה ,חודש המבטא את השלמת הבריאה על-ידי מעשיהם של ישראל,והם הקימו בנדבתם ובחכמתם את המשכן שבו תשרה השכינה.

שמחה גדולה שמחו עם ישראל באותה שעה של השראת שכינה  "וירונו ויפלו על פניהם".

ואז – המשבר הגדול -נדב ואביהו בני אהרון מקריבים אש זרה אשר לא ציוה ה' , ומיד "ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם וימותו לפני ה'"- השמחה מתערבבת במותם של בני אהרון ע"י ה'.

קידש ה' את שמו במקורביו והודיע לעם כולו ,שהשראת שכינה במעשיו של אדם היא בתנאי שהמעשים נעשים על-פי ציווי ה'.

אם כן מה היה חטאם של נדב ואביהו ?

חטאם היה שעשו לא כאשר ציוה אותם ה' ,

אמנם התנדבו ועשו מדעתם ,אמנם היו אנשים גדולים וצדיקים , הם ממש נשרפו באהבת ה' הם התמלאו  בהתלהבות קודש, עד שנראו כשיכורים ,לא בקשו רשות ממשה רבם ,ועשו את אשר לא צוו.

אנו למדים -"בקרובי אקדש" -גם הגדולים צריכים להכיר שיש ליטול עצה , להתבטל בפני מקור התורה. גם דבקות עליונה לא יכולה להיות מנותקת מן התורה "אשר לא צווה אותם".

ספירת העומר

כתוב בתורה : "וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה שבע שבתות תמימות תהיינה עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום"

וכתוב בספר החינוך – משורשי המצווה על צד הפשט

" לפי שכל עיקרן של ישראל אינו אלא התורה ,ומפני התורה נבראו שמיים וארץ , והוא העיקר והסיבה שבעבורה נגאלו ויצאו ממצרים , כדי שיקבלו התורה בסיני ויקיימוה .

,והיא תכלית הטובה שלהם …נצטווינו למנות ממחרת יום טוב של פסח עד יום נתינת התורה ,להראות בנפשנו החפץ הגדול אל היום הנכבד והנכסף ללבנו ,כעבד ישאף וימנה תמיד "מתי תבוא העת הנכספת הזו , כי כשהאדם מונה ימים לזמן ידוע הוא מראה כי כל ישעו וכל חפצו להגיע אל הזמן ההוא."

וחכמי הסוד,תלמידי האריז"ל

מייחדים את התשעה וארבעים ימי הספירה לתקן בהם פגמים אשר נפלו בשבע המידות שעליהם בנוי בניין נאה ומתוקן ,שלכל אחד המידות מיוחס רועה נאמן.

שבע שבועות -שבע מידות -שבעה רועים נאמנים.

חסד – אברהם

גבורה -יצחק

תפארת– יעקב

נצח- משה רבינו.

הוד- אהרון הכהן

יסוד– יוסף

מלכות -דוד

אני מאחל לכולנו שבימים ובשבועות אלו של ספירת העומר ,נתחזק באהבה ובכבוד בין אדם לחברו, מבחינת דרך ארץ שקדמה לתורה ,ומתוך כך נזכה לימים טובים ולגאולה שלימה.

בברכת שבת שלום -דורון צפניה.