פרשת צו - שבת הגדול

בס"ד                                                                                  ט בניסן תש"פ

פרשת צו – שבת הגדול – מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה.

משפחת ממ"ד הרובע ,מורים והורים יקרים ,תלמידים חביבים,שלום רב לכולם.

צריך להיזהר שלא נחמיץ את אור השבת ,שלא נחמיץ את קדושת חג הפסח המתקרב ,את שמחת החיים בבית ,את העונג של המשפחה ,של הבנים והבנות ,את הביחד של עם ישראל ואמונת ישראל.

מספרים תלמידים של הרב שלמה קרליבך ז"ל

 שבאחת מדרשותיו הנעימות שהיו תמיד מלוות בשמחת הלב ,אמר ברגש רב , "יהודים צריך מאוד להיזהר שהשבת שלכם לא תהיה "חמץ"…" ,בתחילה לא הבינו אותו , וחשבו שהוא מתכוון לפסח שכן מה שייך , איסור "חמץ" לשבת ?

אבל הרב קרליבך ,חזר ואמר ,שצריך להיזהר  שהשבת שלנו לא תהיה חמץ , והביא את המדרש ,הידוע "מצווה הבאה לידך -אל תחמיצנה"  ,על הפסוק בפרשת בא

"ושמרתם את המצות.."…אל תקרי מצות אלא מצוות ,כדרך שאין מחמיצין את המצות ,כך אין מחמיצין את המצוות ,אלא אם באה מצווה על ידך ,עשה אותה מיד ".

השבת תהיה שבת גדולה –  עם אור גדול במיוחד – הכל תלוי בנו.

ראשית בהכנה לקראת שבת , היכן עוד אפשר לתת יד ולעזור בהכנות לשבת ,בסדר בניקיון, בבישולים , בהכנת דברי תורה.

קבלת שבת בשירה אולי גם בנגינה ,וזכנו לקבל שבתות מתוך רוב שמחה .

סעודות שבת  – נארגן מקום מכובד לכולם  , את שירי שבת  נשיר מתוך זמירונים , ודברי תורה נגיד  בדרךבה כולם ירגישו שותפים.

הכרה הטובה – לא לשכוח להגיד מילים טובות אחד לשני ובעיקר לאמא ואבא על כל ההשקעה .

ענג שבת – אולי לשלב גם איזה הפעלה משפחתית , חידון ,הצגה ,שיהיה גם טעים "לגימה מקרבת".

תפילות שבת  -השבת יש הזדמנות נפלאה השבת לתפילה משפחתית  ביחד, להודות לה' על השבת.

קריאה בתורה -אפשר לקרוא יחד את הפרשה ,לחלק לכולם חומשים או תנ"כים שיש בבית ,כל אחד יכול לקרוא , מי שיודע בטעמים מצויין, לפי הניגון של "אצבע מלווה עין מלווה".

מנוחה בשבת – תענוג  , מנוחה מכל המכשירים ,ניידים , רדיו ,מחשב ,טלוויזיה , ומהחדשות והלחץ – נתרכז בנו פנימה , לקרוא להעמיק ,לשוחח שיחות אמיתיות וכנות ,לפרגן , לדבר טוב אחד על השני,וכן אפשר לצאת לזמן קצר לשאוף אוויר וליהנות מהטבע הקרוב ,אביב הגיע פסח בא.

סעודה שלישית – לא כל שבת זוכים לעשות ביחד , השבת להדר בסעודה אמיתית עם לחם וסלטים ,עם שירי נשמה , בלי לחץ, עם ניגונים.

מלווה מלכה –  אחרי הבדלה , נלווה את השבת בנחת , נזמין את אליהו הנביא ואת דוד המלך , בשירה בניגונים , סעודת מלווה מלכה אמיתית.

 

רעיון מפרשת השבוע – פרשת צו שלפני פסח

אומר הרב מרדכי אליהו זצ"ל  "חזרה התורה והזכירה פעמים רבות את האש היוקדת במזבח

"והאש על המזבח תוקד בו לא תכבה …אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה …"

כל מה שנעשה בבית המקדש ובמשכן רומז לאדם , אסור לאדם להתקרר בעשיית המצוות , חייב הוא לעשותן ביקידת אש , בחום ובהתלהבות ,כך הוא עומד נגד יצר הרע ,שמדרכו היא לקרר את האדם בקיום המצוות.

בחסידות אומרים שכל יהודי הוא מזבח, והקדושה שבו היא אש תמיד , כשם שבמזבח תמיד צריך לבעור אש, כך בכל יהודי צריכה לבעור תמיד הקדושה.

הרב יעקב אריאל מקשר בין פרשת צו לפסח

"מוטיב מרכזי בעבודת ה' הוא ניצול מקסימלי של הזמן , בעיקר בא הדבר לידי ביטוי בעבודת ה' במקדש ,קרבן הפסח ,נאכל בלילה רק עד חצות ,כל הנותר ממנו חוץ לזמנו – באש ישרף"

חיי קודש אינם חיי בטלה אלא חיי פעילות וזריזות , הבטלה והבטלנות סותרות את מהות התורה,

החמץ נאסר במקדש כל השנה ,כי בחמץ  כשמו כן הוא, הוא מבוסס על החמצת השעה , על ההשתהות , על בזבוז הזמן , על בילוי לא נכון של הזמן.

בשעת יציאתנו ממצרים ,יציאתנו מעבדות לחירות , איסור חמור ביותר הוא , כל פירור של מחלת ההחמצה , כל טעם וריח של בטלנות , עלולים לפגום בחירותנו , כי חירות זו שואפת לנצל כל רגע להתעלות רוחנית , היא רוחשת מעשיות ופעלתנות .

חג הפסח מלמד אותנו ,את המשמעות של ניצול ההזדמנות , באכילת  המצה אנו מראים כיצד ניצלנו את ההזדמנות בה הקב"ה בכבודו ובעצמו בא לגאול אותנו, ולמרות זאת לא התמהמנו , על -אף שהיה לנו הרבה דברים לעשת ולארגן לפני היציאה ממצרים.

משפחת ממ"ד הרובע , משפחה נפלאה ,אנו נמצאים בתקופה גדולה , הגאולה ממש קרובה ,אנו מרגישים בעת הזאת ,את "חבלי משיח" , שנאמר "עת צרה היא ליעקב וממנה יושע  , בתוך הצרה בה אנו נמצאים ,בה בתוכה צפונה הישועה ,

שנשכיל לראות טוב , לנצל את ההזדמנות נכון , בשמחה , בעין טובה , בהכרת טובה ,יחד יח

ומי שגאל את אבותינו ממצרים הוא יגאל אותנו בקרוב  ממש

בברכת שבת שלום

דורון צפניה.

 

 

 

 –