פרשת משפטים

בס"ד

פרשת משפטים -שבת שקלים

משפחת ממ"ד הרובע ,מורים והורים יקרים ותלמידים חביבים

פרשות "יתרו " ו"משפטים" משלימות את ענין מתן תורה.

כלל ופרט

 בפרשת "יתרו" מתוארת הפגישה עם ריבונו של עולם "וירד ה' על הר סיני", ה' פונה ומדבר אלינו מתוך האש ,"קולות וברקים",מעמד גדול ונורא.פגישה כללית עם התורה,עשרת הדברות כוללות את כל המצוות.

אך התורה אינה רק פגישה אידאלית עליונה ומופשטת עם ריבונו של עולם ,אלא היא גם הדרכה מדוייקת ומפורטת של סדרי החיים ומצביהם המזדמנים,עד להכרעת הדין בין פרוטה לשתי פרוטות.

לכן אחרי "יתרו " בא "משפטים" ,אחרי הכלל באים הפרטים.

המשפטים -הפירוט המדוייק המדריך את כל מצבי החיים, הוא חשוב מאוד.ההדרכה האלוקית אינה מסתיימת בחזון עליון מעורפל,אלא מתווה גם את דרכי המעשה.

"עין תחת עין"

החזרה המרובה בפרשתנו על הכלל "עין תחת עין" ,מעידה על כך  שלפנינו יסוד משפטי חשוב מידה כנגד מידה,יש דין בעולם,יש סדר,אין הפקרות.

קלקלת ? עליך לתקן ,הוצאת עין – מעיקר הדין היה צריך להוציא לך עין. מכיוון שאי אפשר , אז תחויב בתשלום כפיצוי על מה שפגעת.

הפוגע נדרש לתקן  למעשה את תוצאות חטאו,והנפגע יקבל פיצוי הולם  על עלבונו.

עין תחת עין -תשלום ממון  .התורה שבכתב מביעה את הדרישה הרעיונית ,התורה שבע"פ את הביצוע המעשי,

מצוות רבות שבין אדם לחבירו בפרשה

"דרך ארץ קדמה לתורה" הישרות הפשוטה קודמת לתורה,רק על-גבי הקומה התחתונה של יושר יסודי באה התורה ובונה את עולם הקדושה.

לעיתים אנו עשויים לחשוב שיראת -שמיים ודתיות קשורה יותר למצוות שבין אדם למקום,אך לא נכון הדבר,בפרשתנו הרחבה רבה על דינים ומשפטים שבין אדם לחבירו,ודווקא בפרטים הקטנים האלה -שם נמצאת התורה,תורת חיים.

שבת "שקלים"

השבת נקראת שבת "שקלים",להשמיע על השקלים,על מצוות מחצית השקל שנצטוינו לתרום לבדק הבית של המשכן, וכיום מחצית השקל נתרמת "לצדקה".

גם אנו בממ"ד הרובע,קבלנו על עצמנו,להתחנך למצוות הצדקה,ובחודשיים הקרובים עד לחג הפסח,יתרמו התלמידים ,מטבעות של "לא יותר משקל",כל יום לקופת הצדקה,ומצירוף המטבעות של כל תלמידי הכיתה,ובית הספר ,נחבק ונחזיר את הכבוד למשפחה הנמצאת במצוקה.

שבת שלום