פרשת כי תשא

בס"ד                                                                                         יז אדר תש"פ

פרשת כי תשא

 מחצית השקל וכלל ישראל

משפחת ממ"ד הרובע ,הורים ומורים יקרים ותלמידים חביבים שלום רב

בתחילת הפרשה אנו מצווים על תרומת מחצית השקל :

"כי תשא את ראש בני ישראל לפקודיהם… זה יתנו כל העובר על הפקודים מחצית השקל בשקל הקדש…תרומה לה'…העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל לתת את תרומת ה' לכפר על נפשותיכם…ונתת אותו על עבודת אוהל מועד…"

המצווה המיוחדת הזו מעוררת מספר שאלות:

למה נדרשים בני ישראל להביא מחצית השקל ,ולא שקל שלם?

למה "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט" לכאורה מתבקש שמי שיש לו ייתן יותר :ולמי שאין לו, והוא מתפרנס מן הצדקה -הדעת נותנת שיוותרו לו ,או שייתן כפי שידו משגת.

לגבי " מחצית השקל"

 חכמינו ז"ל מבארים , שבניין המשכן ,נבנה כולו ע"י תרומות ,המשכן הוא ליבם של ישראל.הוא עושה את עם ישראל אגודה אחת בעולם הזה.על-כן המצוה,התרומה היסודית מכל אדם מישראל,שממנה יבנו יסודות המשכן ואדניו היא של מחצית השקל דוקא: ללמדנו ,כי כל אדם מישראל בפני עצמו אינו שלם,עד שיתחבר עם חברו באהבה גמורה בתוך כלל האומה,"ישראל ערבים זה בזה".

כשאדם נותן חצי שקל ולא שקל שלם , הוא מבין שהוא חסר ,הוא רק חצי וימצא את השלמתו בחבירו, הוא לא מושלם ויש לו עוד לעבוד ולהשתלם,וכן הוא זקוק לחברו לעבודת ה' השלימה.

בעל "הנתיבות שלום" כותב "יש חלק בתורה שהיחיד לבדו לא יכול להשיגו כי אם בכוח העולם של "כל ישראל",על-ידי התקשרות והתחברות על כוח הרבים…והמחצית באה להורות שבכוח הרבים המקושרים יחד יכולים להגיע לתכלית התורה…"

לגבי "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט"                                            

הרב אהרון ליכטנשטיין , השיב שאולי מכיוון שכסף זה נועד "לכפר על נפשותיכם", לא יתכן שמישהו יתנער מכפרה זו,שאין אדם מישראל שאינו זקוק לה לכפרה.במיוחד שהכפרה איננה אישית ,אלא של כלל ישראל…ועוד מכיוון שהשתתפות של כולם באותו סכום,אינה מאפשרת לאיש להרגיש "עליונות" על חבירו,שהרי לכולם יש חלק שווה בקורבנות הציבור,זהו חלק מהאמירה השיוויונית של התורה…

כלל נוסף הנכון גם בכל מצוות צדקה ,מודגש כאן  -מעבר לתועלת שמפיק העני המקבל יש בלא ספק גם תועלת חינוכית רבה לנותן. ההלכה רצתה שכל אדם,כולל העני,יצא לפעמים מהעולם האגוצנטרי שבו הוא חי,ויתרום את חלקו לחבר או לכלל.בדומה לכך "חצאי השקלים" נועדו "לכפר על נפשותיכם" – התרומה מרוממת את  הנותן.

לאחר שהרגשנו אחדות מיוחדת בפורים ,והיינו בשמחה גדולה של קבלת התורה מרצון "קיימו וקבלו" ,נתאחד יחד בהבנה שכוחנו באחדותנו והקב"ה יסיר מגיפת המחלוקת מתוכנו ונזכה לעבוד את ה' בשמחה ובטוב לבב,מרוב כל,בבריאות ובשמחה.

שבת שלום לכולם.