פרשת ויקרא

בס"ד                                                                                     ב ניסן התש"פ

פרשת ויקרא – משבר הקורונה- ה' קורא לנו – "ויקרא לשון חיבה וזירוז " לפני הפסח.

משפחת ממ"ד הרובע ,הורים ומורים יקרים ותלמידים חביבים,ברכת ה' עליכם.

אנו בחודש ניסן,עליו נאמר:ראש חודשים ניסן,ראשון הוא לכם מחודשי השנה,בניסן נגאלו ישראל ובניסן עתידין להגאל . וכמו שקיבל ה' תפילותינו "לאחדות במישור הלאומי" כך יקבל תפילותינו לרפואה ולישועה ,לפרט ולכלל ,לעם ישראל ולכל העולם מכל נגע ומגיפה.

בפתח דברינו אנו קוראים לכולם לצאת לחצר או לטבע הקרוב ,ולחפש אילנות פרי שפורחים ולברך בשמחה את ברכת האילנות,שיש בה ברכה והודיה לה' "שלא חיסר בעולמו כלום וברא בריות טובות ,ליהנות בהם בני-אדם" , תוך התבוננות בבריאה המתחדשת בפריחת האביב.

יציאה זו לזמן קצר להתבוננות בפריחת עצי הפרי ולהודות לה' על כל הטוב, יש בה לחזק את לבנו בשמחה ,כי כידוע שמחת הלב היא מרכיב חשוב בעבודת ה' שלנו,וגם חשובה לבריאות האדם,לחוסנו הרוחני,שמשפיע לטובה על מערכת החיסון הבריאותית שלו.

עלינו להתחזק בשמחת הלב, באופטימיות ,במבט של אמונה על החיים ,לראות את הטוב מתוך המשבר בו אנו נתונים , כפי שאומר דוד המלך בתהילים "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב" ,לראות טוב –למצוא את הטוב.

ננסה יחד לראות טוב – שאמרו חז"ל בסימן פרשת ויקרא "ויקרא לשון חיבה וזירוז"

בימים אלו שבתי הספר סגורים ,בתי הכנסת ובתי המדרש סגורים , בתי העסק ומקומות העבודה סגורים ,יש לנו את כל הזמן ,ואנו יכולים להפוך את ביתנו "למקדש מעט".

בתקופה הזאת יותר מתמיד אנו בוחרים איך לנצל את הזמן איך להפוך את הזמן למשמעותי ,שיהיה עת לתפילה,עת ללימוד,עת למשחק,עת לעזרה בבית, בניקיונות ובסדר,עת לעזרה בטיפול והפעלת האחים הקטנים ,ועת סרטון משעשע.

לכולנו משימות בבית ,שהוא ה"מקדש מעט" שלנו בימים אלו, נדאג לנעימות החיים בבית ,נתחשב ונכבד את כל בני המשפחה,נחזק את הקשר במשפחה,והקשר עם השכנים ועם אלו הצריכים את עזרתנו ,לפני פסח- נחפש דרכים לקיים את מצוות "קמחה דפסחה" בהידור.

שימו לב ,כשאנו ב"סגר" בבית אנו מקיימים מספר מצוות

מצוות "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד" –ביציאה החוצה אנו יכולים להדבק ולסכן את עצמנו ואת בני ביתנו.

מצוות "ואהבת לרעך כמוך" ו- "לא תעמוד על דם רעך" –כשאנו יוצאים ובמגע עם אחרים אנו יכולים להדביקם חלילה,וזו סכנה לבריות ,והערבות ההדדית שלנו באה לידי ביטוי.

אנו נמצאים בזמן שהגמרא אומרת : "דבר בעיר, כנס רגליך…",וכמו שכתוב בפסח "אתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר" , בשעה שהמשחית בחוץ,אינו מבחין בין צדיק לרשע.

ומקיימים את הכלל הידוע ש"סכנתה חמירה מאיסורה"- הכניסה למקום סכנה חמורה מהעבירה על איסור , ובל נגיד לי זה לא יקרה כי "אין סומכים על הנס ".

נסיים בשני רעיונות חשובים ,אחד מפרשת השבוע ואחד ממשמעות חג הפסח

פרשת ויקרא

פרשתנו מלמדת אותנו סוד נפלא בעבודת ה'

נאמר לגבי אדם המקריב עולה מהבהמה – אישה ריח ניחוח לה' ,וכן לגבי עולה מן הצאן,מן העוף,וכן במנחה מן הצומח-ריח ניחוח לה' – ללמדנו כי "אחד המרבה ואחד הממעיט ,ובלבד שיכוון ליבו לשמיים"-נכל טוב ומתקבל ע"י ה' -ריח ניחוח לה'.

כל אחד עושה כפי יכולתו העני-מביא מנחת קמח,והעשיר-בהמה שלמה -ושניהם מתקבלים אצל ה' בצורה שווה, רק שיתכוונו לשם שמיים בלב שלם.

חג הפסח -חג המצות

מה אנו לומדים מהמצה?

גם המצה וגם הלחם שניהם מורכבים מקמח ומים , הלחם "חמץ", כי יש בו תסיסה של השאור מה שמנפח את הלחם ,ב"מצה" אין את התוספת של השאור ,היא דקה ולא מתנפחת.

הניפוח של הלחם רומז על הגאוה , הדקות של המצה רומזת על הענוה שלה

פסח נקרא חג האמונה ,והמצה נקראת ,"נהמה דמהימנותה" -לחם אמונה.

.

תחילת ספר ויקרא

 אולי ניתן להגיד שהקב"ה קורא אלינו,דרך נגיף הקורונה

שנתעורר שנזדרז ,לפתח ולחזק בעצמנו את האמונה ,והביטחון בה' ,את ראיית הטוב בחיים ובמציאות ,לחזק את הענווה כלפי ה' והגישה של ענוה בין אדם לחבירו,ונרבה באהבה ובחסד.

שבת שלום ,חודש טוב

בברכה ,דורון צפניה -רב בית הספר

אפשר להתקשר בכל עת אשמח לענות -0506202936 ,dorontz@educatin.gov.il

נ.ב.

מבצע "קהילת ממ"ד הרובע מחבקת משפחה"

 מכיוון שהתלמידים לא מגיעים לבית הספר ,אפשר להניח צדקה בקופה או בכוס שתייחדו בבית למבצע הצדקה בו התחלנו ,וכל יום להניח צדקה בקופה/בכוס -אתם זוכרים  "אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לשמיים"