פרשת בא

בס"ד

פרשת בא -מצוות קידוש החודש -ביטוי לחירות

משפחת ממ"ד הרובע,הורים ומורים יקרים ותלמידים חביבים

בפרשתנו ,סמוך ליציאת מצרים,עוד לפני תום ביצוע עשר המכות ,נותן הקב"ה לעם ישראל את המצווה הראשונה מאז היותנו לעם ,מצוות קידוש החודש:

"ויאמר ה' אל משה ואל אהרון בארץ מצרים לאמר: החודש הזה לכם ראש חודשים,ראשון הוא לכם לחודשי השנה."

נתייחס לכמה שאלות העולות מפסוק זה

מדוע דווקא מצווה זו נבחרה להיות המצווה הראשונה שמקבל עם ישראל?

מדוע ניתן הציווי דווקא "בארץ מצרים" ,טרם היציאה ממצרים ?

מהי משמעות ההדגשה במילה "לכם" ?

תשובה אחת לשלושת שאלות אלו מביאים חז"ל במשל המובא במדרש בילקוט שמעוני,פרשת בא

"אמר רבי יהושע בן לוי : משל למלך,שהיה לו אורלוגין(שעון),והיה מביט בו וידע איזה שעה ביום. כיוון שעמד בנו על פרקו(התבגר),מסר לו אורלוגין שלו. כך אמר הקב"ה: עד עכשיו חשבונן של חודשים ושל שנים בידי,מכאן ואילך הרי הם מסורים בידכם…מכל מקום יהא החודש הזה לכם"

המשל במדרש מבהיר את ייחודה של מצוות קידוש החודש ,ואת הקשר שלה ליציאת עם ישראל לחירות – במצרים היה עם ישראל בעבדות, הם וזמנם היו משועבדים לרצונם של אחרים.

לעבד אין זמן,הוא אינו שולט בזמנו אלא תלוי כולו באדונו,כאשר עם ישראל עומד לצאת ממצרים,הציווי כלפיו הוא "החודש הזה לכם"-השליטה בזמן עוברת אליכם,זהו המאפיין הראשון של החירות: אתה בוחר,אתה שולט בזמן,ולכן עליך לקבל אחריות.

ומבחינה לאומית- עם ישראל מתחיל ביציאת מצרים את היווצרותו,בשונה מכל העמים המונים לשמש ,לוח השנה העברי גם מתייחס לירח ,והוא שונה ומיוחד מכל העמים ,לכן קידוש החודש הוא הציווי הראשון,אותו אנו מקבלים עם התבגרותנו והיותנו לעם בעל חירות,הנבדל מכל העמים בלוח העברי.

הספירה לשמש מסמלת שקיעה בטבע,לעומת זאת הספירה החודשית לירח מסמלת התחדשות,האמונה בקב"ה,"המחדש בטובו כל יום תמיד",מאפשרת להיפתח להתחדשות הפנימית שלנו ,כעם הקשור לקב"ה שהוא מעל הטבע.

הרמב"ן מסביר שכפי שאת מצוות "זכור את יום השבת לקודשו",אנחנו מקיימים,כשאנו קוראים לימי השבוע – יום ראשון בשבת,יום שני בשבת ,כך כדי לזכור את הנס הגדול של יציאת מצרים ,אנו מונים את ניסן לחודש הראשון ליציאת מצרים,וממנו מונים את כל החודשים.

נודה לה' על היותנו בני חורין השולטים בזמנם,ונשתדל לא להשתעבד לדברים הלוקחים מאתנו זמן יקר,נעמיק את האמונה בקב"ה שגאל אותנו ממצרים בניסים גדולים,ושיגאלנו שנית ברחמיו בקרוב.

שבת שלום.