פרשת אמור

בס"ד

פרשת אמור – מקדש ישראל והזמנים

משפחת ממ"ד הרובע,הורים ומורים יקרים ותלמידים חביבים, שלום רב

מהי קדושה ?

כשאנו מדברים על קדושה ,אנו מתכוונים לכל דבר הקשור לקדוש ברןך הוא ,שהוא מקור הקדושה דבר קדוש הוא דבר נבדל ,דבר של מעלה ,דבר שיש בו ערך או משמעות אלוקית.

את הקדושה אנו פוגשים במציאות ובחיים והיא זו שמרוממת את חיינו למשמעותם האלוקית ,הנצחית  במספר מוקדים -קדושה בזמן ,קדושה במקום או קדושה בנפש האדם.

קדושת ישראל והזמנים

קדושת הנפש –בפרשת "קדושים" שקראנו בשבוע שעבר ,נאמר הציווי לעם ישראל כולו -"קדושים תהיו ",זוהי קדושה המיוחדת לעם ישראל , בשל תפקידו וייעודו בעולם ,"והייתם לי קדושים כי קדוש אני ה' ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי". ואנו מברכים "…אשר קדשנו במצוותיו".

קדושת הנפש והמקום  -בתחילת פרשתנו, פרשת "אמור",מדובר על קדושתם המיוחדת של הכהנים המובדלים מתוך כלל ישראל,ונבחרו לשרת בקודש ,בבית המקדש -במקום הקדוש , קדושת הכהנים מחייבת הבדלות מיוחדת מענייני טומאה, ויש איסור על ישראל ועל הכהנים להתקרב אל המקדש והקודשים במצב של טומאה.

קדושת הזמנים – לאחר העיסוק במצוות הכהונה,באה פרשת המועדות,קדושת הזמן,בחגים ומועדים. האדם מישראל הוא המקדש את הזמן ,הקב"ה מקדש את ישראל,והם מקדשים את הזמנים. ולקדושה זו של הזמן נייחד את דברינו הבאים.

"זמנים"קשור לזמן  – מהו זמן ?

אנו מגדירים את הזמן ,בתור הקשר בין האדם והעולם ,הזמן זו התפיסה וההכרה של האדם את העולם ,לזמן אין משמעות מחוץ למחשבת האדם.לפני בריאת האדם לא היתה מציאות של זמן.

קידוש הזמן פירושו ,קידוש הפגישה שלנו עם העולם ,במילים אחרות קידוש החיים ,לתת משמעות וקדושה לחיים,לתת להם ערך אלוהי.

 אנו מקדשים את הזמנים דרך המועדים -השבת והחגים.

פסח- זמן חירותנו ,יום ההולדת של עם ישראל,ביציאתנו ממצרים מעבדות לחירות נהיינו לעם הנבדל מהעמים האחרים.

שבועותזמן מתן תורתנו -קבלנו את התורה -שהיא הגילוי של התוכן הפנימי והתרבותי שלנו.

סוכות – זמן שמחתנו  -מבטא את  השמחה שלנו על הקשר שלנו עם הקב"ה , המשרה שכינתו בתוכנו, משגיח עלינו וכל הברכה והטוב בחיינו מאתו.

ראש השנה – יום של זיכרון ,יום של חשבון נפש ודין ,ע"י המלכתו של הקב"ה עלינו ועל כל העולם כולו , ביום בריאת האדם האוניברסאלי ובריאת העולם.

יום הכיפורים – יום טוב לישראל ,בו מתגלה מידת הרחמים של הקב"ה הסולח ומאםשק תשובה כפרה וטהרה לעם ישראל.

 

ומה מקומה של השבת בין הזמנים המקודשים ?

 כתוב בתורה בפרשתנו  – השבת היא הראשונה והתחילה למקראי קודש- בה קוראים בתורה.

" דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם מועדי ה' אשר תקראו אותם מקראי קודש אלה הם מועדי  ,ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי שבת שבתון מקרא קודש כל מלאכה לא תעשו שבת היא לה' בכל מושבותיכם.

בשבת אנו מפנים את עצמנו מהמלאכה מהעבודה ומיצירה ,של ששת ימי החול ,

 השבת זהו הזמן המחבר אותנו להבנה , לשם מה  כל העבודה  המלאכה והיצירה ,מה המטרה ומה התכלית בחיינו,אנו מתחברים למעשה בראשית של בריאת העולם והאדם ,שביום השביעי שבת ה' מכל מלאכתו ,וקדש את השבת וברך אותה,וכך גם אנו נדרשים לעשות.

 בשבת אנו מתחברים ליציאת מצרים ,ליצירתנו כעם שיש לו תפקיד בעולם ואינו  משועבד לעם אחר ,אלא לעצמיות המיוחדת שלו המבוטאת בתורה ,במקראי הקודש.

בשבת כשאנו מקדשים אותה אנו יכולים להתחבר למציאות הנבדלת מהעולם הזה,יש בה מעין עולם הבא ,אנו יכולים לטעום טעמה של גאולה ,של נצח -שנזכה .

מעבר לקדושה בשבת ,המקודשת ע"י ה' ממעשה בראשית ,וקדושת הזמנים והמועדות אותם אנו ישראל מקדשים, עלינו להתבונן בזמן ,באירועים בהיסטוריה ,ולחפש את משמעותם האלוקית , ולא להגיד שהכל במקרה, לדוג' משבר הקורונה הפוקד אותנו בימים אלו.

משבר הקורונה -חלון בזמן המאפשר התבוננות בפעולת ה' בעולם.

הקב"ה זימן לעם ישראל ולעולם כולו ,לחוות מעין השבתה של המציאות ,השבתה כזו ,עצירה כזו של מירוץ החיים והעשיה ,השבתה שאינה נעימה אך מעוררת למחשבה על המטרה של כל החיים ,על מקומו החשוב של הבית והמשפחה ,וכמה חשוב להודות לה' על הכל , על הבריאות ,על הנשימה ,על היכולת ללמוד ולעבוד ,על כל הטוב שהתרגלנו לחשוב שהוא "מובן מאליו" -ולא כך.

תקופה שמעוררת את האדם להתבונן בענווה על כל הבריאה ,שנגיף אחד קטן יכול לערער את כל שגרת חיינו,ועם  ההתפתחות הרפואית המדעית והטכנולוגית אנו בחוסר ודאות גדול לגבי דרכי ההתמודדות ,וכאנשים מאמינים ,עוד נראה איך הכל מאתו יתברך לטובה.

 

מבצע "הנני " -אנו מחדשים את לימוד התורה בין פסח לשבועות

והשנה פשוט וקל ,

-לא חייבים ללמוד מהחוברות ,שכן סימון הלימוד לא מתבצע בחוברת.

– לומדים משנה מפרקי אבות ,או מכל מסכת אחרת ,או לומדים פסוקים , מסמנים מה למדנו ,מבקשים מההורים שישלח במייל את פירוט הלימוד.

– כמה מסלולי לימוד ,לשנן 7 פעמים ,לשנן 14 פעמים ,ללמוד בע"פ,ללמוד עם פירוש ,או עם הורה.

– זוכים במצוות לימוד תורה , מקבלים פרסים ,ונכנסים להגרלה לפרסים גדולים.

– פרטים נוספים באתר בית הספר או אצלי.

בברכה ,דורון צפניה -0506202936 ,dorontz@education.gov.il